ARC+ Rendering

Klik HIER

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit staat nu helemaal onderaan bij de “Texture space” bij materiaal. Ook kunt u de soort mapping aanpassen wat in X9 niet kon. Zet bouwkundige materialen op “box/rechthoek”.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit probleem kan u hebben met alle kozijnen die NIET in X10 gemaakt of gecontroleerd zijn. Dus ook met bestanden uit alle vorige versies die openingen bevatten. Goed nieuws: De cadez NL+ kozijnen zijn hier allemaal op getest en aangepast. Open het bestand waar u muren en kozijnen heeft. Meestal dus één van de bouwlagen. Open het muren en openingen menu. Dubbelklik op het meest rechtse icoon. Nu worden alle openingen vervangen. Ook bent u dan van de extra 1mm smeerlaag stucwerk af, want die is niet meer nodig met 3D echte spouwmuren!

Blijft u het probleem houden?

  • Selecteer alléén de muur met het verkeerde opening(en)
  • Start een nieuwe sessie
  • Plak de muur.
  • Verwijder eventueel wel goeie openingen, zodat u alléén de stoorgevallen overhoud
  • Sla uw bestand op
  • Stuur het naar de helpdesk@cadez.nl als ingepakte bijlage.
  • Wij zullen de opening repareren en in de updates zetten.

Heeft u dit met openingen die u zelf gemaakt heeft?
Open het 3D model van het kozijn. Teken het gedeelte wat wegvalt in de rendering opnieuw. Sla het weer op. Vervang in uw tekening de opening.

detail maatvoering zult u wel opnieuw moeten instellen.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit kan optreden als gevolg van volgende situaties en adviezen

  • U heeft het ruisfilter niet aangezet of per ongeluk afgezet. Zet even uit en aan om het zeker te weten dat het aanstaat. Beweeg de camera. U moet nu de ruis weer wegzien gaan in korte tijd.
  • U werkt al een paar uur er mee, heeft veel geprobeerd/getest en ging steeds goed. Nu niet meer
    Het ruisfilter is dan gecrashed. U kunt dit ook zien als de GPU waar normaal een percentage staat steeds 0 blijft.
    Verlaat het programma en start weer.

Helpen de bovenste tips niet?

Er is een mismatch tussen uw driver en de versie Unicorn. Beide worden steeds op elkaar afgestemd.

  1. Verlaat unicorn
  2. Zoek op internet naar de juiste driver voor uw systeem: https://www.geforce.com/drivers
  3. Download deze driver
  4. De setup opslaan en uitvoeren. Neem alles standaard en ga met alle standaard waardes akkoord.
  5. Systeem herstarten
  6. Unicorn en bestand openen
  7. Zorg dat ruisfilter aanstaat, tot 50 herhalingen versnelt dit heel erg het renderen, 50-60 is voor als je dieptewerking hebt.
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Als u dit heeft gaat het om een project wat niet me sjablonen is gemaakt van 2017 maar ouder. U sleept in het render scherm, tab materiaal en toekenning op vorm het materiaal doorzichtig (categorie glas) op pen 213. Wij raden u met de cadez sjablonen te werken architectuur en architectuurp hebben dit beide al standaard geregeld.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
1
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zet gladtrekken op de volumes van het dak uit via “modi -> render modus -> Entiteit gladmaken …. Zet “gladgetrokken” uit. In de youtube film een voorbeeld van pannen op een dak.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Draairichtingen waren in X9 als polygoonvlak getekend om zo ook gevels met lijnen vanuit het bladerender scherm te maken. Dit gaat in X10 weer zoals in vorige versies (X8 en lager) via het aanzicht- en camerabeheer. De cadez NL+ kozijnen zijn hier allemaal op getest en aangepast.
Open het bestand waar u muren en kozijnen heeft. Meestal dus één van de bouwlagen. Open het muren en openingen menu. Dubbelklik op het meest rechtse icoon. Nu worden alle openingen vervangen. Eventuele detail maatvoering zult u wel opnieuw moeten instellen. Ook bent u dan van de extra 1mm smeerlaag stucwerk af, want die is niet meer nodig met 3D echte spouwmuren!

Blijft u het probleem houden?

  • Selecteer alléén de muur met het verkeerde opening(en)
  • Start een nieuwe sessie
  • Plak de muur.
  • Verwijder eventueel wel goeie openingen, zodat u alléén de stoorgevallen overhoud
  • Sla uw bestand op
  • Stuur het naar de helpdesk@cadez.nl als ingepakte bijlage.

Heeft u dit met openingen die u zelf gemaakt heeft?
Open het 3D model van het kozijn, explodeer de draairichting en zorg dat u alleen lijnen overheeft. Sla het weer op. Vervang in uw tekening de opening.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Op de achtergrond loopt altijd een controle programma om te kijken of uw versie actueel is. Als er een nieuwe versie is wordt deze voor u gedownload. Zodra deze klaar is wordt de installatie aangeboden.

Wat moet u doen?

  • Sla uw eventueel geopende tekening op als u iets gewijzigd had en laat dan de updates installeren. Had u nog niets open staan dan kunt u akkoord gaan met alle meldingen en wordt Unicorn automatisch voor u uitgezet en bijgewerkt.
  • In alle gevallen nadat geïnstalleerd heeft even opnieuw opstarten.
  • Installeer zelf nog even de cadez aanvullingen, tenminste als u graat de zogenaamde ‘presets’ bij scenes wilt gebruiken. Tevens weet u dan zeker dat u de nieuwste materialen heeft.
    Klik daarvoor HIER
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Als u 2D werkt is dat zelfs aangeraden omdat er anders als het ware een rendering gemaakt wordt van gesloten polygonen. Nergens voor nodig en kost alleen tijd. Met het “gele kwastje” zet u alléén het render scherm af “Toon/verberg Render” dit gaat in een knipoog en zeer snel. Beter is echter nog, als u toch al in een sessie werkt; zet de hele koppeling af. Dat doet u met de knop rechts ervan “Update render mode”

Lees nog even dit:
Als u 3D werkt aan een 3D model raden wij wel aan de koppeling “Update Render model” aan te laten staan. Deze wordt in een ander proces 64 bit berekend en daardoor ontstaan er geen verschillen. Zet u het een lange tijd af, dan ontstaat juist een mismatch. Het is een misvatting dat het koppelen tijd kost, u kunt in arcplus wat een los programma eigenlijk is, altijd meteen doortekenen. De melding van bijwerken gebeurt dan ook in bladerender en niet in arcplus. in X10 zal overigens de melding gaan verdwijnen, om dit hardnekkige gevoel bij u weg te nemen.

Tip in het algemeen over sessies:
Zet alleen de render weergave aan in het scherm waar u het totale model ziet. Dit zorgt voor het meeste overzicht.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Het is mogelijk glas in lood ramen te maken in een kozijn en daarvan de lichtinval op de vloer te krijgen. Hiervoor moet u een vlak maken tegen het kozijn met de functie “logobox” zodat de verhouding van de afbeelding altijd correct wordt weergegeven in render weergave.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Het is mogelijk een of meerdere afbeeldingen zoals een logo ruimtelijk te plaatsen met een speciaal daarvoor gemaakte functie. U maakt geen rechthoek maar een logovlak, dit kan ook gebogen eventueel.
Zie de PDF voor alle stappen.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zet in het render scherm bij de tab materialen de toekenning op VORM. Sleep nu het gewenste materiaal op het muurvlak.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Instellingen, óók de render instellingen worden per bestand opgeslagen.  U kunt van een project een standaard maken via het begrip “Sjabloon”.

Een sjabloon bevat

  • Rendering
  • Lagenbeheer
  • Camerabeheer
  • Tekststijl
  • Maatvoeringstijl
  • Voorgedinieerde teksten.
  • Ruimtebeheer

Alle instellingen worden in één keer geladen als u een sjabloon laadt.

Maak zelf een sjabloon als volgt:

  • Sla eerst uw model normaal op
  • Selecteer dan alles en verwijder dat. Zo voorkomt u dat de tekening zelf in de sjabloon komt.
  • Geef de opdracht “Bestand – opslaan als” (Ctrl + q). Kies bij het “driehoekje” “ARC+ Sjabloon”.  Automatisch komt u in de juiste map van sjablonen terecht. Overschrijf nooit een reeds gebruikte van cadez maar voeg een eigen naam toe “Architectuur-bureau”.
  • Laadt de sjabloon met Bestand – nieuw”

Extra tip

Wilt u ook een mooi icoontje? maak een vierkant plaatje in jpg met dezelfde bestandsnaam, zet die zelf via de verkenner in de map van sjablonen ….\arcalib\templates\model

Did you find this FAQ helpful?
1
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zodra u een materiaal aanmaakt en een textuur gebruikt kunt u naar de texturen gaan en komt daar session, userlib, texturelib en holland tegen. De userlib is voor u! Maak per categorie een map aan en importeur uw texturen daar in. Met ctl+a kunt u bijvoorbeeld een hele collectie importeren. Zorg dat grote vlakken pixels hebben tussen 1000 en 3000 pixels. daarboven wordt wel zwaar en de vraag of u dat detail wel terugziet. Hou de regel aan: 1000 pixels per meter in werkelijkheid voor scherp resultaat. Gebruik jpg of png, geen tiff, dat is erg zwaar en maakt uw rendering onnodig traag.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Soms is het Unicorn render scherm niet hetzelfde als het arc+ draadmodel. Dit is één van de meest complexe taken van de samenwerking tussen beide programma’s. Helaas vraagt dat af- en toe wat bijwerking van uw kant zodat u doorkunt met uw werk. Wij helpen u daarom met de volgende methodes in volgorde van oplossen. Wat in elk geval niet? \qfile (bestand – repareren)

  1. Bent u al gestart met tekenen vóórdat het Unicorn scherm geladen was? dan heeft Unicorn nog niks kunnen ontvangen. Tik in \regen en dan enter. Wacht tot beeld opgebouwd wordt.
  2. Werkt u met de laatste versie? Check: https://www.cadez.nl/arcplusx10-update/ 
  3. Het kan zijn dat vormen die u tekent niet helemaal juist zijn gemodelleerd. Een tikkeltje teveel opgerekt wellicht, voor het oog correct, voor de database niet geldig. Of uw model komt uit een oudere versie waar de fout ook al zat, maar X10 laat geen foute geometrie toe. Dubbele vlakjes kan u vaak als u inzoomt zien, en zijn een duidelijk teken dat er iets niet klopt.
    Wat kan u doen? Controleer in de solid modus of het daar wel zichtbaar is. Zo niet dan moet u het gedeelte wat niet zichtbaar is opnieuw tekenen. Heeft u dan nog problemen ga door naar de volgende stap.
  4. Gaat het om kozijnen in muren? Verander èlk kozijn wat in een muur zit waar kozijnen zitten die wegvallen met afmeting wijzigen details. Zorg dat de rollaag 0mm is als u die niet gebruikt. Of 10mm en groter als u die wel gebruikt. Stap voor stap uitleg? Klik op de pdf hier rechts.
  5. U heeft iets verplaatst, gekopieerd of gespiegeld en de vorige situatie is ook nog zichtbaar?
    Tik in \regen. Of gebruik het icoon bij 3D beeld om het model opnieuw in te lezen. U dwingt hiermee dat de 3D geometrie van arc+ opnieuw wordt opgebouwd wordt in Unicorn Render. Vaak is dit de oplossing al en vraagt weinig tijd. Nog niet perfect? Volgende stap:
  6. Gebruik \batchfix. Selecteer alles en vergeet niet ook de onderste optie aan te zetten als het om 3D vormen gaat die u zelf gemodelleerd heeft. Bekijk de PDF voor alle stappen.
  7. Nog steeds geen goed resultaat? Selecteer alles van uw tekening met F9 en een gebied (dus niet ctrl-a!). Kopieer dat naar het klembord (Ctrl+c)
    Start een nieuwe tekening met de sjabloon die het beste bij uw project past. Plak met Ctrl+v.
    Sla dit bestand met dezelfde naam op als u qua rendering heel weinig werk opnieuw heeft. Sla het bestand met een andere naam op als u wel veel werk in het render had zitten.
    Sluit arc+ volledig. Start de verkenner. Verwijder de arcf van het nieuwe bestand. Hernoem de arcf van het oude bestand naar het nieuwe bestand.
  8.  Nog niet gelukt? Heeft u wel genoeg geheugen op uw systeem qua grafische kaart en/of intern geheugen? 2GB op een grafische kaart is echt te weinig, en ook 8GB komt u te kort mee. Onstaat het verdwijnen van vormen in groter worden modellen, dan zit daar hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. 3D groen, figuren en bomen kunt u alleen goed toepassen op een systeem met veel geheugen, zowel intern als op uw grafische kaart.
    Neem contact op om uw model te vergelijken op een systeem van ons.
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit probleem kan optreden vooral als uw wand erg dun is, of als er veel kozijnen in één wand zitten. Zorg dat de rollaag van èlk kozijn of deur op ofwel 0mm staat, ofwel een waarde heeft, groter dan 10mm. U kunt dit instellen door de afmetingen van alle kozijnen/deuren aan te passen via de knop “details”.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Wanneer u dit nog met de aanzichten doet via het aanzichtenbeheer kan dit niet anders. Er is een veel fraaiere methode om gevels te maken en daar zijn nu de draairichtingen op afgestemd. Zie vooral de pdf over allles rondom draairichtingen.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Load More

ARC+ Rendering

Klik HIER

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit staat nu helemaal onderaan bij de “Texture space” bij materiaal. Ook kunt u de soort mapping aanpassen wat in X9 niet kon. Zet bouwkundige materialen op “box/rechthoek”.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit probleem kan u hebben met alle kozijnen die NIET in X10 gemaakt of gecontroleerd zijn. Dus ook met bestanden uit alle vorige versies die openingen bevatten. Goed nieuws: De cadez NL+ kozijnen zijn hier allemaal op getest en aangepast. Open het bestand waar u muren en kozijnen heeft. Meestal dus één van de bouwlagen. Open het muren en openingen menu. Dubbelklik op het meest rechtse icoon. Nu worden alle openingen vervangen. Ook bent u dan van de extra 1mm smeerlaag stucwerk af, want die is niet meer nodig met 3D echte spouwmuren!

Blijft u het probleem houden?

  • Selecteer alléén de muur met het verkeerde opening(en)
  • Start een nieuwe sessie
  • Plak de muur.
  • Verwijder eventueel wel goeie openingen, zodat u alléén de stoorgevallen overhoud
  • Sla uw bestand op
  • Stuur het naar de helpdesk@cadez.nl als ingepakte bijlage.
  • Wij zullen de opening repareren en in de updates zetten.

Heeft u dit met openingen die u zelf gemaakt heeft?
Open het 3D model van het kozijn. Teken het gedeelte wat wegvalt in de rendering opnieuw. Sla het weer op. Vervang in uw tekening de opening.

detail maatvoering zult u wel opnieuw moeten instellen.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit kan optreden als gevolg van volgende situaties en adviezen

  • U heeft het ruisfilter niet aangezet of per ongeluk afgezet. Zet even uit en aan om het zeker te weten dat het aanstaat. Beweeg de camera. U moet nu de ruis weer wegzien gaan in korte tijd.
  • U werkt al een paar uur er mee, heeft veel geprobeerd/getest en ging steeds goed. Nu niet meer
    Het ruisfilter is dan gecrashed. U kunt dit ook zien als de GPU waar normaal een percentage staat steeds 0 blijft.
    Verlaat het programma en start weer.

Helpen de bovenste tips niet?

Er is een mismatch tussen uw driver en de versie Unicorn. Beide worden steeds op elkaar afgestemd.

  1. Verlaat unicorn
  2. Zoek op internet naar de juiste driver voor uw systeem: https://www.geforce.com/drivers
  3. Download deze driver
  4. De setup opslaan en uitvoeren. Neem alles standaard en ga met alle standaard waardes akkoord.
  5. Systeem herstarten
  6. Unicorn en bestand openen
  7. Zorg dat ruisfilter aanstaat, tot 50 herhalingen versnelt dit heel erg het renderen, 50-60 is voor als je dieptewerking hebt.
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Als u dit heeft gaat het om een project wat niet me sjablonen is gemaakt van 2017 maar ouder. U sleept in het render scherm, tab materiaal en toekenning op vorm het materiaal doorzichtig (categorie glas) op pen 213. Wij raden u met de cadez sjablonen te werken architectuur en architectuurp hebben dit beide al standaard geregeld.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
1
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zet gladtrekken op de volumes van het dak uit via “modi -> render modus -> Entiteit gladmaken …. Zet “gladgetrokken” uit. In de youtube film een voorbeeld van pannen op een dak.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Draairichtingen waren in X9 als polygoonvlak getekend om zo ook gevels met lijnen vanuit het bladerender scherm te maken. Dit gaat in X10 weer zoals in vorige versies (X8 en lager) via het aanzicht- en camerabeheer. De cadez NL+ kozijnen zijn hier allemaal op getest en aangepast.
Open het bestand waar u muren en kozijnen heeft. Meestal dus één van de bouwlagen. Open het muren en openingen menu. Dubbelklik op het meest rechtse icoon. Nu worden alle openingen vervangen. Eventuele detail maatvoering zult u wel opnieuw moeten instellen. Ook bent u dan van de extra 1mm smeerlaag stucwerk af, want die is niet meer nodig met 3D echte spouwmuren!

Blijft u het probleem houden?

  • Selecteer alléén de muur met het verkeerde opening(en)
  • Start een nieuwe sessie
  • Plak de muur.
  • Verwijder eventueel wel goeie openingen, zodat u alléén de stoorgevallen overhoud
  • Sla uw bestand op
  • Stuur het naar de helpdesk@cadez.nl als ingepakte bijlage.

Heeft u dit met openingen die u zelf gemaakt heeft?
Open het 3D model van het kozijn, explodeer de draairichting en zorg dat u alleen lijnen overheeft. Sla het weer op. Vervang in uw tekening de opening.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Op de achtergrond loopt altijd een controle programma om te kijken of uw versie actueel is. Als er een nieuwe versie is wordt deze voor u gedownload. Zodra deze klaar is wordt de installatie aangeboden.

Wat moet u doen?

  • Sla uw eventueel geopende tekening op als u iets gewijzigd had en laat dan de updates installeren. Had u nog niets open staan dan kunt u akkoord gaan met alle meldingen en wordt Unicorn automatisch voor u uitgezet en bijgewerkt.
  • In alle gevallen nadat geïnstalleerd heeft even opnieuw opstarten.
  • Installeer zelf nog even de cadez aanvullingen, tenminste als u graat de zogenaamde ‘presets’ bij scenes wilt gebruiken. Tevens weet u dan zeker dat u de nieuwste materialen heeft.
    Klik daarvoor HIER
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Als u 2D werkt is dat zelfs aangeraden omdat er anders als het ware een rendering gemaakt wordt van gesloten polygonen. Nergens voor nodig en kost alleen tijd. Met het “gele kwastje” zet u alléén het render scherm af “Toon/verberg Render” dit gaat in een knipoog en zeer snel. Beter is echter nog, als u toch al in een sessie werkt; zet de hele koppeling af. Dat doet u met de knop rechts ervan “Update render mode”

Lees nog even dit:
Als u 3D werkt aan een 3D model raden wij wel aan de koppeling “Update Render model” aan te laten staan. Deze wordt in een ander proces 64 bit berekend en daardoor ontstaan er geen verschillen. Zet u het een lange tijd af, dan ontstaat juist een mismatch. Het is een misvatting dat het koppelen tijd kost, u kunt in arcplus wat een los programma eigenlijk is, altijd meteen doortekenen. De melding van bijwerken gebeurt dan ook in bladerender en niet in arcplus. in X10 zal overigens de melding gaan verdwijnen, om dit hardnekkige gevoel bij u weg te nemen.

Tip in het algemeen over sessies:
Zet alleen de render weergave aan in het scherm waar u het totale model ziet. Dit zorgt voor het meeste overzicht.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Het is mogelijk glas in lood ramen te maken in een kozijn en daarvan de lichtinval op de vloer te krijgen. Hiervoor moet u een vlak maken tegen het kozijn met de functie “logobox” zodat de verhouding van de afbeelding altijd correct wordt weergegeven in render weergave.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Het is mogelijk een of meerdere afbeeldingen zoals een logo ruimtelijk te plaatsen met een speciaal daarvoor gemaakte functie. U maakt geen rechthoek maar een logovlak, dit kan ook gebogen eventueel.
Zie de PDF voor alle stappen.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zet in het render scherm bij de tab materialen de toekenning op VORM. Sleep nu het gewenste materiaal op het muurvlak.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Instellingen, óók de render instellingen worden per bestand opgeslagen.  U kunt van een project een standaard maken via het begrip “Sjabloon”.

Een sjabloon bevat

  • Rendering
  • Lagenbeheer
  • Camerabeheer
  • Tekststijl
  • Maatvoeringstijl
  • Voorgedinieerde teksten.
  • Ruimtebeheer

Alle instellingen worden in één keer geladen als u een sjabloon laadt.

Maak zelf een sjabloon als volgt:

  • Sla eerst uw model normaal op
  • Selecteer dan alles en verwijder dat. Zo voorkomt u dat de tekening zelf in de sjabloon komt.
  • Geef de opdracht “Bestand – opslaan als” (Ctrl + q). Kies bij het “driehoekje” “ARC+ Sjabloon”.  Automatisch komt u in de juiste map van sjablonen terecht. Overschrijf nooit een reeds gebruikte van cadez maar voeg een eigen naam toe “Architectuur-bureau”.
  • Laadt de sjabloon met Bestand – nieuw”

Extra tip

Wilt u ook een mooi icoontje? maak een vierkant plaatje in jpg met dezelfde bestandsnaam, zet die zelf via de verkenner in de map van sjablonen ….\arcalib\templates\model

Did you find this FAQ helpful?
1
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zodra u een materiaal aanmaakt en een textuur gebruikt kunt u naar de texturen gaan en komt daar session, userlib, texturelib en holland tegen. De userlib is voor u! Maak per categorie een map aan en importeur uw texturen daar in. Met ctl+a kunt u bijvoorbeeld een hele collectie importeren. Zorg dat grote vlakken pixels hebben tussen 1000 en 3000 pixels. daarboven wordt wel zwaar en de vraag of u dat detail wel terugziet. Hou de regel aan: 1000 pixels per meter in werkelijkheid voor scherp resultaat. Gebruik jpg of png, geen tiff, dat is erg zwaar en maakt uw rendering onnodig traag.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Soms is het Unicorn render scherm niet hetzelfde als het arc+ draadmodel. Dit is één van de meest complexe taken van de samenwerking tussen beide programma’s. Helaas vraagt dat af- en toe wat bijwerking van uw kant zodat u doorkunt met uw werk. Wij helpen u daarom met de volgende methodes in volgorde van oplossen. Wat in elk geval niet? \qfile (bestand – repareren)

  1. Bent u al gestart met tekenen vóórdat het Unicorn scherm geladen was? dan heeft Unicorn nog niks kunnen ontvangen. Tik in \regen en dan enter. Wacht tot beeld opgebouwd wordt.
  2. Werkt u met de laatste versie? Check: https://www.cadez.nl/arcplusx10-update/ 
  3. Het kan zijn dat vormen die u tekent niet helemaal juist zijn gemodelleerd. Een tikkeltje teveel opgerekt wellicht, voor het oog correct, voor de database niet geldig. Of uw model komt uit een oudere versie waar de fout ook al zat, maar X10 laat geen foute geometrie toe. Dubbele vlakjes kan u vaak als u inzoomt zien, en zijn een duidelijk teken dat er iets niet klopt.
    Wat kan u doen? Controleer in de solid modus of het daar wel zichtbaar is. Zo niet dan moet u het gedeelte wat niet zichtbaar is opnieuw tekenen. Heeft u dan nog problemen ga door naar de volgende stap.
  4. Gaat het om kozijnen in muren? Verander èlk kozijn wat in een muur zit waar kozijnen zitten die wegvallen met afmeting wijzigen details. Zorg dat de rollaag 0mm is als u die niet gebruikt. Of 10mm en groter als u die wel gebruikt. Stap voor stap uitleg? Klik op de pdf hier rechts.
  5. U heeft iets verplaatst, gekopieerd of gespiegeld en de vorige situatie is ook nog zichtbaar?
    Tik in \regen. Of gebruik het icoon bij 3D beeld om het model opnieuw in te lezen. U dwingt hiermee dat de 3D geometrie van arc+ opnieuw wordt opgebouwd wordt in Unicorn Render. Vaak is dit de oplossing al en vraagt weinig tijd. Nog niet perfect? Volgende stap:
  6. Gebruik \batchfix. Selecteer alles en vergeet niet ook de onderste optie aan te zetten als het om 3D vormen gaat die u zelf gemodelleerd heeft. Bekijk de PDF voor alle stappen.
  7. Nog steeds geen goed resultaat? Selecteer alles van uw tekening met F9 en een gebied (dus niet ctrl-a!). Kopieer dat naar het klembord (Ctrl+c)
    Start een nieuwe tekening met de sjabloon die het beste bij uw project past. Plak met Ctrl+v.
    Sla dit bestand met dezelfde naam op als u qua rendering heel weinig werk opnieuw heeft. Sla het bestand met een andere naam op als u wel veel werk in het render had zitten.
    Sluit arc+ volledig. Start de verkenner. Verwijder de arcf van het nieuwe bestand. Hernoem de arcf van het oude bestand naar het nieuwe bestand.
  8.  Nog niet gelukt? Heeft u wel genoeg geheugen op uw systeem qua grafische kaart en/of intern geheugen? 2GB op een grafische kaart is echt te weinig, en ook 8GB komt u te kort mee. Onstaat het verdwijnen van vormen in groter worden modellen, dan zit daar hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. 3D groen, figuren en bomen kunt u alleen goed toepassen op een systeem met veel geheugen, zowel intern als op uw grafische kaart.
    Neem contact op om uw model te vergelijken op een systeem van ons.
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit probleem kan optreden vooral als uw wand erg dun is, of als er veel kozijnen in één wand zitten. Zorg dat de rollaag van èlk kozijn of deur op ofwel 0mm staat, ofwel een waarde heeft, groter dan 10mm. U kunt dit instellen door de afmetingen van alle kozijnen/deuren aan te passen via de knop “details”.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Wanneer u dit nog met de aanzichten doet via het aanzichtenbeheer kan dit niet anders. Er is een veel fraaiere methode om gevels te maken en daar zijn nu de draairichtingen op afgestemd. Zie vooral de pdf over allles rondom draairichtingen.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Load More

ARC+ Rendering

Klik HIER

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit staat nu helemaal onderaan bij de “Texture space” bij materiaal. Ook kunt u de soort mapping aanpassen wat in X9 niet kon. Zet bouwkundige materialen op “box/rechthoek”.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit probleem kan u hebben met alle kozijnen die NIET in X10 gemaakt of gecontroleerd zijn. Dus ook met bestanden uit alle vorige versies die openingen bevatten. Goed nieuws: De cadez NL+ kozijnen zijn hier allemaal op getest en aangepast. Open het bestand waar u muren en kozijnen heeft. Meestal dus één van de bouwlagen. Open het muren en openingen menu. Dubbelklik op het meest rechtse icoon. Nu worden alle openingen vervangen. Ook bent u dan van de extra 1mm smeerlaag stucwerk af, want die is niet meer nodig met 3D echte spouwmuren!

Blijft u het probleem houden?

  • Selecteer alléén de muur met het verkeerde opening(en)
  • Start een nieuwe sessie
  • Plak de muur.
  • Verwijder eventueel wel goeie openingen, zodat u alléén de stoorgevallen overhoud
  • Sla uw bestand op
  • Stuur het naar de helpdesk@cadez.nl als ingepakte bijlage.
  • Wij zullen de opening repareren en in de updates zetten.

Heeft u dit met openingen die u zelf gemaakt heeft?
Open het 3D model van het kozijn. Teken het gedeelte wat wegvalt in de rendering opnieuw. Sla het weer op. Vervang in uw tekening de opening.

detail maatvoering zult u wel opnieuw moeten instellen.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit kan optreden als gevolg van volgende situaties en adviezen

  • U heeft het ruisfilter niet aangezet of per ongeluk afgezet. Zet even uit en aan om het zeker te weten dat het aanstaat. Beweeg de camera. U moet nu de ruis weer wegzien gaan in korte tijd.
  • U werkt al een paar uur er mee, heeft veel geprobeerd/getest en ging steeds goed. Nu niet meer
    Het ruisfilter is dan gecrashed. U kunt dit ook zien als de GPU waar normaal een percentage staat steeds 0 blijft.
    Verlaat het programma en start weer.

Helpen de bovenste tips niet?

Er is een mismatch tussen uw driver en de versie Unicorn. Beide worden steeds op elkaar afgestemd.

  1. Verlaat unicorn
  2. Zoek op internet naar de juiste driver voor uw systeem: https://www.geforce.com/drivers
  3. Download deze driver
  4. De setup opslaan en uitvoeren. Neem alles standaard en ga met alle standaard waardes akkoord.
  5. Systeem herstarten
  6. Unicorn en bestand openen
  7. Zorg dat ruisfilter aanstaat, tot 50 herhalingen versnelt dit heel erg het renderen, 50-60 is voor als je dieptewerking hebt.
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Als u dit heeft gaat het om een project wat niet me sjablonen is gemaakt van 2017 maar ouder. U sleept in het render scherm, tab materiaal en toekenning op vorm het materiaal doorzichtig (categorie glas) op pen 213. Wij raden u met de cadez sjablonen te werken architectuur en architectuurp hebben dit beide al standaard geregeld.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
1
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zet gladtrekken op de volumes van het dak uit via “modi -> render modus -> Entiteit gladmaken …. Zet “gladgetrokken” uit. In de youtube film een voorbeeld van pannen op een dak.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Draairichtingen waren in X9 als polygoonvlak getekend om zo ook gevels met lijnen vanuit het bladerender scherm te maken. Dit gaat in X10 weer zoals in vorige versies (X8 en lager) via het aanzicht- en camerabeheer. De cadez NL+ kozijnen zijn hier allemaal op getest en aangepast.
Open het bestand waar u muren en kozijnen heeft. Meestal dus één van de bouwlagen. Open het muren en openingen menu. Dubbelklik op het meest rechtse icoon. Nu worden alle openingen vervangen. Eventuele detail maatvoering zult u wel opnieuw moeten instellen. Ook bent u dan van de extra 1mm smeerlaag stucwerk af, want die is niet meer nodig met 3D echte spouwmuren!

Blijft u het probleem houden?

  • Selecteer alléén de muur met het verkeerde opening(en)
  • Start een nieuwe sessie
  • Plak de muur.
  • Verwijder eventueel wel goeie openingen, zodat u alléén de stoorgevallen overhoud
  • Sla uw bestand op
  • Stuur het naar de helpdesk@cadez.nl als ingepakte bijlage.

Heeft u dit met openingen die u zelf gemaakt heeft?
Open het 3D model van het kozijn, explodeer de draairichting en zorg dat u alleen lijnen overheeft. Sla het weer op. Vervang in uw tekening de opening.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Op de achtergrond loopt altijd een controle programma om te kijken of uw versie actueel is. Als er een nieuwe versie is wordt deze voor u gedownload. Zodra deze klaar is wordt de installatie aangeboden.

Wat moet u doen?

  • Sla uw eventueel geopende tekening op als u iets gewijzigd had en laat dan de updates installeren. Had u nog niets open staan dan kunt u akkoord gaan met alle meldingen en wordt Unicorn automatisch voor u uitgezet en bijgewerkt.
  • In alle gevallen nadat geïnstalleerd heeft even opnieuw opstarten.
  • Installeer zelf nog even de cadez aanvullingen, tenminste als u graat de zogenaamde ‘presets’ bij scenes wilt gebruiken. Tevens weet u dan zeker dat u de nieuwste materialen heeft.
    Klik daarvoor HIER
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Als u 2D werkt is dat zelfs aangeraden omdat er anders als het ware een rendering gemaakt wordt van gesloten polygonen. Nergens voor nodig en kost alleen tijd. Met het “gele kwastje” zet u alléén het render scherm af “Toon/verberg Render” dit gaat in een knipoog en zeer snel. Beter is echter nog, als u toch al in een sessie werkt; zet de hele koppeling af. Dat doet u met de knop rechts ervan “Update render mode”

Lees nog even dit:
Als u 3D werkt aan een 3D model raden wij wel aan de koppeling “Update Render model” aan te laten staan. Deze wordt in een ander proces 64 bit berekend en daardoor ontstaan er geen verschillen. Zet u het een lange tijd af, dan ontstaat juist een mismatch. Het is een misvatting dat het koppelen tijd kost, u kunt in arcplus wat een los programma eigenlijk is, altijd meteen doortekenen. De melding van bijwerken gebeurt dan ook in bladerender en niet in arcplus. in X10 zal overigens de melding gaan verdwijnen, om dit hardnekkige gevoel bij u weg te nemen.

Tip in het algemeen over sessies:
Zet alleen de render weergave aan in het scherm waar u het totale model ziet. Dit zorgt voor het meeste overzicht.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Het is mogelijk glas in lood ramen te maken in een kozijn en daarvan de lichtinval op de vloer te krijgen. Hiervoor moet u een vlak maken tegen het kozijn met de functie “logobox” zodat de verhouding van de afbeelding altijd correct wordt weergegeven in render weergave.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Het is mogelijk een of meerdere afbeeldingen zoals een logo ruimtelijk te plaatsen met een speciaal daarvoor gemaakte functie. U maakt geen rechthoek maar een logovlak, dit kan ook gebogen eventueel.
Zie de PDF voor alle stappen.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zet in het render scherm bij de tab materialen de toekenning op VORM. Sleep nu het gewenste materiaal op het muurvlak.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Instellingen, óók de render instellingen worden per bestand opgeslagen.  U kunt van een project een standaard maken via het begrip “Sjabloon”.

Een sjabloon bevat

  • Rendering
  • Lagenbeheer
  • Camerabeheer
  • Tekststijl
  • Maatvoeringstijl
  • Voorgedinieerde teksten.
  • Ruimtebeheer

Alle instellingen worden in één keer geladen als u een sjabloon laadt.

Maak zelf een sjabloon als volgt:

  • Sla eerst uw model normaal op
  • Selecteer dan alles en verwijder dat. Zo voorkomt u dat de tekening zelf in de sjabloon komt.
  • Geef de opdracht “Bestand – opslaan als” (Ctrl + q). Kies bij het “driehoekje” “ARC+ Sjabloon”.  Automatisch komt u in de juiste map van sjablonen terecht. Overschrijf nooit een reeds gebruikte van cadez maar voeg een eigen naam toe “Architectuur-bureau”.
  • Laadt de sjabloon met Bestand – nieuw”

Extra tip

Wilt u ook een mooi icoontje? maak een vierkant plaatje in jpg met dezelfde bestandsnaam, zet die zelf via de verkenner in de map van sjablonen ….\arcalib\templates\model

Did you find this FAQ helpful?
1
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zodra u een materiaal aanmaakt en een textuur gebruikt kunt u naar de texturen gaan en komt daar session, userlib, texturelib en holland tegen. De userlib is voor u! Maak per categorie een map aan en importeur uw texturen daar in. Met ctl+a kunt u bijvoorbeeld een hele collectie importeren. Zorg dat grote vlakken pixels hebben tussen 1000 en 3000 pixels. daarboven wordt wel zwaar en de vraag of u dat detail wel terugziet. Hou de regel aan: 1000 pixels per meter in werkelijkheid voor scherp resultaat. Gebruik jpg of png, geen tiff, dat is erg zwaar en maakt uw rendering onnodig traag.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Soms is het Unicorn render scherm niet hetzelfde als het arc+ draadmodel. Dit is één van de meest complexe taken van de samenwerking tussen beide programma’s. Helaas vraagt dat af- en toe wat bijwerking van uw kant zodat u doorkunt met uw werk. Wij helpen u daarom met de volgende methodes in volgorde van oplossen. Wat in elk geval niet? \qfile (bestand – repareren)

  1. Bent u al gestart met tekenen vóórdat het Unicorn scherm geladen was? dan heeft Unicorn nog niks kunnen ontvangen. Tik in \regen en dan enter. Wacht tot beeld opgebouwd wordt.
  2. Werkt u met de laatste versie? Check: https://www.cadez.nl/arcplusx10-update/ 
  3. Het kan zijn dat vormen die u tekent niet helemaal juist zijn gemodelleerd. Een tikkeltje teveel opgerekt wellicht, voor het oog correct, voor de database niet geldig. Of uw model komt uit een oudere versie waar de fout ook al zat, maar X10 laat geen foute geometrie toe. Dubbele vlakjes kan u vaak als u inzoomt zien, en zijn een duidelijk teken dat er iets niet klopt.
    Wat kan u doen? Controleer in de solid modus of het daar wel zichtbaar is. Zo niet dan moet u het gedeelte wat niet zichtbaar is opnieuw tekenen. Heeft u dan nog problemen ga door naar de volgende stap.
  4. Gaat het om kozijnen in muren? Verander èlk kozijn wat in een muur zit waar kozijnen zitten die wegvallen met afmeting wijzigen details. Zorg dat de rollaag 0mm is als u die niet gebruikt. Of 10mm en groter als u die wel gebruikt. Stap voor stap uitleg? Klik op de pdf hier rechts.
  5. U heeft iets verplaatst, gekopieerd of gespiegeld en de vorige situatie is ook nog zichtbaar?
    Tik in \regen. Of gebruik het icoon bij 3D beeld om het model opnieuw in te lezen. U dwingt hiermee dat de 3D geometrie van arc+ opnieuw wordt opgebouwd wordt in Unicorn Render. Vaak is dit de oplossing al en vraagt weinig tijd. Nog niet perfect? Volgende stap:
  6. Gebruik \batchfix. Selecteer alles en vergeet niet ook de onderste optie aan te zetten als het om 3D vormen gaat die u zelf gemodelleerd heeft. Bekijk de PDF voor alle stappen.
  7. Nog steeds geen goed resultaat? Selecteer alles van uw tekening met F9 en een gebied (dus niet ctrl-a!). Kopieer dat naar het klembord (Ctrl+c)
    Start een nieuwe tekening met de sjabloon die het beste bij uw project past. Plak met Ctrl+v.
    Sla dit bestand met dezelfde naam op als u qua rendering heel weinig werk opnieuw heeft. Sla het bestand met een andere naam op als u wel veel werk in het render had zitten.
    Sluit arc+ volledig. Start de verkenner. Verwijder de arcf van het nieuwe bestand. Hernoem de arcf van het oude bestand naar het nieuwe bestand.
  8.  Nog niet gelukt? Heeft u wel genoeg geheugen op uw systeem qua grafische kaart en/of intern geheugen? 2GB op een grafische kaart is echt te weinig, en ook 8GB komt u te kort mee. Onstaat het verdwijnen van vormen in groter worden modellen, dan zit daar hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. 3D groen, figuren en bomen kunt u alleen goed toepassen op een systeem met veel geheugen, zowel intern als op uw grafische kaart.
    Neem contact op om uw model te vergelijken op een systeem van ons.
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit probleem kan optreden vooral als uw wand erg dun is, of als er veel kozijnen in één wand zitten. Zorg dat de rollaag van èlk kozijn of deur op ofwel 0mm staat, ofwel een waarde heeft, groter dan 10mm. U kunt dit instellen door de afmetingen van alle kozijnen/deuren aan te passen via de knop “details”.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Wanneer u dit nog met de aanzichten doet via het aanzichtenbeheer kan dit niet anders. Er is een veel fraaiere methode om gevels te maken en daar zijn nu de draairichtingen op afgestemd. Zie vooral de pdf over allles rondom draairichtingen.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Load More

ARC+ Rendering

Klik HIER

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit staat nu helemaal onderaan bij de “Texture space” bij materiaal. Ook kunt u de soort mapping aanpassen wat in X9 niet kon. Zet bouwkundige materialen op “box/rechthoek”.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit probleem kan u hebben met alle kozijnen die NIET in X10 gemaakt of gecontroleerd zijn. Dus ook met bestanden uit alle vorige versies die openingen bevatten. Goed nieuws: De cadez NL+ kozijnen zijn hier allemaal op getest en aangepast. Open het bestand waar u muren en kozijnen heeft. Meestal dus één van de bouwlagen. Open het muren en openingen menu. Dubbelklik op het meest rechtse icoon. Nu worden alle openingen vervangen. Ook bent u dan van de extra 1mm smeerlaag stucwerk af, want die is niet meer nodig met 3D echte spouwmuren!

Blijft u het probleem houden?

  • Selecteer alléén de muur met het verkeerde opening(en)
  • Start een nieuwe sessie
  • Plak de muur.
  • Verwijder eventueel wel goeie openingen, zodat u alléén de stoorgevallen overhoud
  • Sla uw bestand op
  • Stuur het naar de helpdesk@cadez.nl als ingepakte bijlage.
  • Wij zullen de opening repareren en in de updates zetten.

Heeft u dit met openingen die u zelf gemaakt heeft?
Open het 3D model van het kozijn. Teken het gedeelte wat wegvalt in de rendering opnieuw. Sla het weer op. Vervang in uw tekening de opening.

detail maatvoering zult u wel opnieuw moeten instellen.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit kan optreden als gevolg van volgende situaties en adviezen

  • U heeft het ruisfilter niet aangezet of per ongeluk afgezet. Zet even uit en aan om het zeker te weten dat het aanstaat. Beweeg de camera. U moet nu de ruis weer wegzien gaan in korte tijd.
  • U werkt al een paar uur er mee, heeft veel geprobeerd/getest en ging steeds goed. Nu niet meer
    Het ruisfilter is dan gecrashed. U kunt dit ook zien als de GPU waar normaal een percentage staat steeds 0 blijft.
    Verlaat het programma en start weer.

Helpen de bovenste tips niet?

Er is een mismatch tussen uw driver en de versie Unicorn. Beide worden steeds op elkaar afgestemd.

  1. Verlaat unicorn
  2. Zoek op internet naar de juiste driver voor uw systeem: https://www.geforce.com/drivers
  3. Download deze driver
  4. De setup opslaan en uitvoeren. Neem alles standaard en ga met alle standaard waardes akkoord.
  5. Systeem herstarten
  6. Unicorn en bestand openen
  7. Zorg dat ruisfilter aanstaat, tot 50 herhalingen versnelt dit heel erg het renderen, 50-60 is voor als je dieptewerking hebt.
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Als u dit heeft gaat het om een project wat niet me sjablonen is gemaakt van 2017 maar ouder. U sleept in het render scherm, tab materiaal en toekenning op vorm het materiaal doorzichtig (categorie glas) op pen 213. Wij raden u met de cadez sjablonen te werken architectuur en architectuurp hebben dit beide al standaard geregeld.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
1
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zet gladtrekken op de volumes van het dak uit via “modi -> render modus -> Entiteit gladmaken …. Zet “gladgetrokken” uit. In de youtube film een voorbeeld van pannen op een dak.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Draairichtingen waren in X9 als polygoonvlak getekend om zo ook gevels met lijnen vanuit het bladerender scherm te maken. Dit gaat in X10 weer zoals in vorige versies (X8 en lager) via het aanzicht- en camerabeheer. De cadez NL+ kozijnen zijn hier allemaal op getest en aangepast.
Open het bestand waar u muren en kozijnen heeft. Meestal dus één van de bouwlagen. Open het muren en openingen menu. Dubbelklik op het meest rechtse icoon. Nu worden alle openingen vervangen. Eventuele detail maatvoering zult u wel opnieuw moeten instellen. Ook bent u dan van de extra 1mm smeerlaag stucwerk af, want die is niet meer nodig met 3D echte spouwmuren!

Blijft u het probleem houden?

  • Selecteer alléén de muur met het verkeerde opening(en)
  • Start een nieuwe sessie
  • Plak de muur.
  • Verwijder eventueel wel goeie openingen, zodat u alléén de stoorgevallen overhoud
  • Sla uw bestand op
  • Stuur het naar de helpdesk@cadez.nl als ingepakte bijlage.

Heeft u dit met openingen die u zelf gemaakt heeft?
Open het 3D model van het kozijn, explodeer de draairichting en zorg dat u alleen lijnen overheeft. Sla het weer op. Vervang in uw tekening de opening.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Op de achtergrond loopt altijd een controle programma om te kijken of uw versie actueel is. Als er een nieuwe versie is wordt deze voor u gedownload. Zodra deze klaar is wordt de installatie aangeboden.

Wat moet u doen?

  • Sla uw eventueel geopende tekening op als u iets gewijzigd had en laat dan de updates installeren. Had u nog niets open staan dan kunt u akkoord gaan met alle meldingen en wordt Unicorn automatisch voor u uitgezet en bijgewerkt.
  • In alle gevallen nadat geïnstalleerd heeft even opnieuw opstarten.
  • Installeer zelf nog even de cadez aanvullingen, tenminste als u graat de zogenaamde ‘presets’ bij scenes wilt gebruiken. Tevens weet u dan zeker dat u de nieuwste materialen heeft.
    Klik daarvoor HIER
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Als u 2D werkt is dat zelfs aangeraden omdat er anders als het ware een rendering gemaakt wordt van gesloten polygonen. Nergens voor nodig en kost alleen tijd. Met het “gele kwastje” zet u alléén het render scherm af “Toon/verberg Render” dit gaat in een knipoog en zeer snel. Beter is echter nog, als u toch al in een sessie werkt; zet de hele koppeling af. Dat doet u met de knop rechts ervan “Update render mode”

Lees nog even dit:
Als u 3D werkt aan een 3D model raden wij wel aan de koppeling “Update Render model” aan te laten staan. Deze wordt in een ander proces 64 bit berekend en daardoor ontstaan er geen verschillen. Zet u het een lange tijd af, dan ontstaat juist een mismatch. Het is een misvatting dat het koppelen tijd kost, u kunt in arcplus wat een los programma eigenlijk is, altijd meteen doortekenen. De melding van bijwerken gebeurt dan ook in bladerender en niet in arcplus. in X10 zal overigens de melding gaan verdwijnen, om dit hardnekkige gevoel bij u weg te nemen.

Tip in het algemeen over sessies:
Zet alleen de render weergave aan in het scherm waar u het totale model ziet. Dit zorgt voor het meeste overzicht.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Het is mogelijk glas in lood ramen te maken in een kozijn en daarvan de lichtinval op de vloer te krijgen. Hiervoor moet u een vlak maken tegen het kozijn met de functie “logobox” zodat de verhouding van de afbeelding altijd correct wordt weergegeven in render weergave.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Het is mogelijk een of meerdere afbeeldingen zoals een logo ruimtelijk te plaatsen met een speciaal daarvoor gemaakte functie. U maakt geen rechthoek maar een logovlak, dit kan ook gebogen eventueel.
Zie de PDF voor alle stappen.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zet in het render scherm bij de tab materialen de toekenning op VORM. Sleep nu het gewenste materiaal op het muurvlak.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Instellingen, óók de render instellingen worden per bestand opgeslagen.  U kunt van een project een standaard maken via het begrip “Sjabloon”.

Een sjabloon bevat

  • Rendering
  • Lagenbeheer
  • Camerabeheer
  • Tekststijl
  • Maatvoeringstijl
  • Voorgedinieerde teksten.
  • Ruimtebeheer

Alle instellingen worden in één keer geladen als u een sjabloon laadt.

Maak zelf een sjabloon als volgt:

  • Sla eerst uw model normaal op
  • Selecteer dan alles en verwijder dat. Zo voorkomt u dat de tekening zelf in de sjabloon komt.
  • Geef de opdracht “Bestand – opslaan als” (Ctrl + q). Kies bij het “driehoekje” “ARC+ Sjabloon”.  Automatisch komt u in de juiste map van sjablonen terecht. Overschrijf nooit een reeds gebruikte van cadez maar voeg een eigen naam toe “Architectuur-bureau”.
  • Laadt de sjabloon met Bestand – nieuw”

Extra tip

Wilt u ook een mooi icoontje? maak een vierkant plaatje in jpg met dezelfde bestandsnaam, zet die zelf via de verkenner in de map van sjablonen ….\arcalib\templates\model

Did you find this FAQ helpful?
1
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zodra u een materiaal aanmaakt en een textuur gebruikt kunt u naar de texturen gaan en komt daar session, userlib, texturelib en holland tegen. De userlib is voor u! Maak per categorie een map aan en importeur uw texturen daar in. Met ctl+a kunt u bijvoorbeeld een hele collectie importeren. Zorg dat grote vlakken pixels hebben tussen 1000 en 3000 pixels. daarboven wordt wel zwaar en de vraag of u dat detail wel terugziet. Hou de regel aan: 1000 pixels per meter in werkelijkheid voor scherp resultaat. Gebruik jpg of png, geen tiff, dat is erg zwaar en maakt uw rendering onnodig traag.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Soms is het Unicorn render scherm niet hetzelfde als het arc+ draadmodel. Dit is één van de meest complexe taken van de samenwerking tussen beide programma’s. Helaas vraagt dat af- en toe wat bijwerking van uw kant zodat u doorkunt met uw werk. Wij helpen u daarom met de volgende methodes in volgorde van oplossen. Wat in elk geval niet? \qfile (bestand – repareren)

  1. Bent u al gestart met tekenen vóórdat het Unicorn scherm geladen was? dan heeft Unicorn nog niks kunnen ontvangen. Tik in \regen en dan enter. Wacht tot beeld opgebouwd wordt.
  2. Werkt u met de laatste versie? Check: https://www.cadez.nl/arcplusx10-update/ 
  3. Het kan zijn dat vormen die u tekent niet helemaal juist zijn gemodelleerd. Een tikkeltje teveel opgerekt wellicht, voor het oog correct, voor de database niet geldig. Of uw model komt uit een oudere versie waar de fout ook al zat, maar X10 laat geen foute geometrie toe. Dubbele vlakjes kan u vaak als u inzoomt zien, en zijn een duidelijk teken dat er iets niet klopt.
    Wat kan u doen? Controleer in de solid modus of het daar wel zichtbaar is. Zo niet dan moet u het gedeelte wat niet zichtbaar is opnieuw tekenen. Heeft u dan nog problemen ga door naar de volgende stap.
  4. Gaat het om kozijnen in muren? Verander èlk kozijn wat in een muur zit waar kozijnen zitten die wegvallen met afmeting wijzigen details. Zorg dat de rollaag 0mm is als u die niet gebruikt. Of 10mm en groter als u die wel gebruikt. Stap voor stap uitleg? Klik op de pdf hier rechts.
  5. U heeft iets verplaatst, gekopieerd of gespiegeld en de vorige situatie is ook nog zichtbaar?
    Tik in \regen. Of gebruik het icoon bij 3D beeld om het model opnieuw in te lezen. U dwingt hiermee dat de 3D geometrie van arc+ opnieuw wordt opgebouwd wordt in Unicorn Render. Vaak is dit de oplossing al en vraagt weinig tijd. Nog niet perfect? Volgende stap:
  6. Gebruik \batchfix. Selecteer alles en vergeet niet ook de onderste optie aan te zetten als het om 3D vormen gaat die u zelf gemodelleerd heeft. Bekijk de PDF voor alle stappen.
  7. Nog steeds geen goed resultaat? Selecteer alles van uw tekening met F9 en een gebied (dus niet ctrl-a!). Kopieer dat naar het klembord (Ctrl+c)
    Start een nieuwe tekening met de sjabloon die het beste bij uw project past. Plak met Ctrl+v.
    Sla dit bestand met dezelfde naam op als u qua rendering heel weinig werk opnieuw heeft. Sla het bestand met een andere naam op als u wel veel werk in het render had zitten.
    Sluit arc+ volledig. Start de verkenner. Verwijder de arcf van het nieuwe bestand. Hernoem de arcf van het oude bestand naar het nieuwe bestand.
  8.  Nog niet gelukt? Heeft u wel genoeg geheugen op uw systeem qua grafische kaart en/of intern geheugen? 2GB op een grafische kaart is echt te weinig, en ook 8GB komt u te kort mee. Onstaat het verdwijnen van vormen in groter worden modellen, dan zit daar hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. 3D groen, figuren en bomen kunt u alleen goed toepassen op een systeem met veel geheugen, zowel intern als op uw grafische kaart.
    Neem contact op om uw model te vergelijken op een systeem van ons.
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit probleem kan optreden vooral als uw wand erg dun is, of als er veel kozijnen in één wand zitten. Zorg dat de rollaag van èlk kozijn of deur op ofwel 0mm staat, ofwel een waarde heeft, groter dan 10mm. U kunt dit instellen door de afmetingen van alle kozijnen/deuren aan te passen via de knop “details”.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Wanneer u dit nog met de aanzichten doet via het aanzichtenbeheer kan dit niet anders. Er is een veel fraaiere methode om gevels te maken en daar zijn nu de draairichtingen op afgestemd. Zie vooral de pdf over allles rondom draairichtingen.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Load More

ARC+ Rendering

Klik HIER

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit staat nu helemaal onderaan bij de “Texture space” bij materiaal. Ook kunt u de soort mapping aanpassen wat in X9 niet kon. Zet bouwkundige materialen op “box/rechthoek”.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit probleem kan u hebben met alle kozijnen die NIET in X10 gemaakt of gecontroleerd zijn. Dus ook met bestanden uit alle vorige versies die openingen bevatten. Goed nieuws: De cadez NL+ kozijnen zijn hier allemaal op getest en aangepast. Open het bestand waar u muren en kozijnen heeft. Meestal dus één van de bouwlagen. Open het muren en openingen menu. Dubbelklik op het meest rechtse icoon. Nu worden alle openingen vervangen. Ook bent u dan van de extra 1mm smeerlaag stucwerk af, want die is niet meer nodig met 3D echte spouwmuren!

Blijft u het probleem houden?

  • Selecteer alléén de muur met het verkeerde opening(en)
  • Start een nieuwe sessie
  • Plak de muur.
  • Verwijder eventueel wel goeie openingen, zodat u alléén de stoorgevallen overhoud
  • Sla uw bestand op
  • Stuur het naar de helpdesk@cadez.nl als ingepakte bijlage.
  • Wij zullen de opening repareren en in de updates zetten.

Heeft u dit met openingen die u zelf gemaakt heeft?
Open het 3D model van het kozijn. Teken het gedeelte wat wegvalt in de rendering opnieuw. Sla het weer op. Vervang in uw tekening de opening.

detail maatvoering zult u wel opnieuw moeten instellen.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit kan optreden als gevolg van volgende situaties en adviezen

  • U heeft het ruisfilter niet aangezet of per ongeluk afgezet. Zet even uit en aan om het zeker te weten dat het aanstaat. Beweeg de camera. U moet nu de ruis weer wegzien gaan in korte tijd.
  • U werkt al een paar uur er mee, heeft veel geprobeerd/getest en ging steeds goed. Nu niet meer
    Het ruisfilter is dan gecrashed. U kunt dit ook zien als de GPU waar normaal een percentage staat steeds 0 blijft.
    Verlaat het programma en start weer.

Helpen de bovenste tips niet?

Er is een mismatch tussen uw driver en de versie Unicorn. Beide worden steeds op elkaar afgestemd.

  1. Verlaat unicorn
  2. Zoek op internet naar de juiste driver voor uw systeem: https://www.geforce.com/drivers
  3. Download deze driver
  4. De setup opslaan en uitvoeren. Neem alles standaard en ga met alle standaard waardes akkoord.
  5. Systeem herstarten
  6. Unicorn en bestand openen
  7. Zorg dat ruisfilter aanstaat, tot 50 herhalingen versnelt dit heel erg het renderen, 50-60 is voor als je dieptewerking hebt.
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Als u dit heeft gaat het om een project wat niet me sjablonen is gemaakt van 2017 maar ouder. U sleept in het render scherm, tab materiaal en toekenning op vorm het materiaal doorzichtig (categorie glas) op pen 213. Wij raden u met de cadez sjablonen te werken architectuur en architectuurp hebben dit beide al standaard geregeld.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
1
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zet gladtrekken op de volumes van het dak uit via “modi -> render modus -> Entiteit gladmaken …. Zet “gladgetrokken” uit. In de youtube film een voorbeeld van pannen op een dak.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Draairichtingen waren in X9 als polygoonvlak getekend om zo ook gevels met lijnen vanuit het bladerender scherm te maken. Dit gaat in X10 weer zoals in vorige versies (X8 en lager) via het aanzicht- en camerabeheer. De cadez NL+ kozijnen zijn hier allemaal op getest en aangepast.
Open het bestand waar u muren en kozijnen heeft. Meestal dus één van de bouwlagen. Open het muren en openingen menu. Dubbelklik op het meest rechtse icoon. Nu worden alle openingen vervangen. Eventuele detail maatvoering zult u wel opnieuw moeten instellen. Ook bent u dan van de extra 1mm smeerlaag stucwerk af, want die is niet meer nodig met 3D echte spouwmuren!

Blijft u het probleem houden?

  • Selecteer alléén de muur met het verkeerde opening(en)
  • Start een nieuwe sessie
  • Plak de muur.
  • Verwijder eventueel wel goeie openingen, zodat u alléén de stoorgevallen overhoud
  • Sla uw bestand op
  • Stuur het naar de helpdesk@cadez.nl als ingepakte bijlage.

Heeft u dit met openingen die u zelf gemaakt heeft?
Open het 3D model van het kozijn, explodeer de draairichting en zorg dat u alleen lijnen overheeft. Sla het weer op. Vervang in uw tekening de opening.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Op de achtergrond loopt altijd een controle programma om te kijken of uw versie actueel is. Als er een nieuwe versie is wordt deze voor u gedownload. Zodra deze klaar is wordt de installatie aangeboden.

Wat moet u doen?

  • Sla uw eventueel geopende tekening op als u iets gewijzigd had en laat dan de updates installeren. Had u nog niets open staan dan kunt u akkoord gaan met alle meldingen en wordt Unicorn automatisch voor u uitgezet en bijgewerkt.
  • In alle gevallen nadat geïnstalleerd heeft even opnieuw opstarten.
  • Installeer zelf nog even de cadez aanvullingen, tenminste als u graat de zogenaamde ‘presets’ bij scenes wilt gebruiken. Tevens weet u dan zeker dat u de nieuwste materialen heeft.
    Klik daarvoor HIER
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Als u 2D werkt is dat zelfs aangeraden omdat er anders als het ware een rendering gemaakt wordt van gesloten polygonen. Nergens voor nodig en kost alleen tijd. Met het “gele kwastje” zet u alléén het render scherm af “Toon/verberg Render” dit gaat in een knipoog en zeer snel. Beter is echter nog, als u toch al in een sessie werkt; zet de hele koppeling af. Dat doet u met de knop rechts ervan “Update render mode”

Lees nog even dit:
Als u 3D werkt aan een 3D model raden wij wel aan de koppeling “Update Render model” aan te laten staan. Deze wordt in een ander proces 64 bit berekend en daardoor ontstaan er geen verschillen. Zet u het een lange tijd af, dan ontstaat juist een mismatch. Het is een misvatting dat het koppelen tijd kost, u kunt in arcplus wat een los programma eigenlijk is, altijd meteen doortekenen. De melding van bijwerken gebeurt dan ook in bladerender en niet in arcplus. in X10 zal overigens de melding gaan verdwijnen, om dit hardnekkige gevoel bij u weg te nemen.

Tip in het algemeen over sessies:
Zet alleen de render weergave aan in het scherm waar u het totale model ziet. Dit zorgt voor het meeste overzicht.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Het is mogelijk glas in lood ramen te maken in een kozijn en daarvan de lichtinval op de vloer te krijgen. Hiervoor moet u een vlak maken tegen het kozijn met de functie “logobox” zodat de verhouding van de afbeelding altijd correct wordt weergegeven in render weergave.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Het is mogelijk een of meerdere afbeeldingen zoals een logo ruimtelijk te plaatsen met een speciaal daarvoor gemaakte functie. U maakt geen rechthoek maar een logovlak, dit kan ook gebogen eventueel.
Zie de PDF voor alle stappen.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zet in het render scherm bij de tab materialen de toekenning op VORM. Sleep nu het gewenste materiaal op het muurvlak.

Category: ARC+ Rendering
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Instellingen, óók de render instellingen worden per bestand opgeslagen.  U kunt van een project een standaard maken via het begrip “Sjabloon”.

Een sjabloon bevat

  • Rendering
  • Lagenbeheer
  • Camerabeheer
  • Tekststijl
  • Maatvoeringstijl
  • Voorgedinieerde teksten.
  • Ruimtebeheer

Alle instellingen worden in één keer geladen als u een sjabloon laadt.

Maak zelf een sjabloon als volgt:

  • Sla eerst uw model normaal op
  • Selecteer dan alles en verwijder dat. Zo voorkomt u dat de tekening zelf in de sjabloon komt.
  • Geef de opdracht “Bestand – opslaan als” (Ctrl + q). Kies bij het “driehoekje” “ARC+ Sjabloon”.  Automatisch komt u in de juiste map van sjablonen terecht. Overschrijf nooit een reeds gebruikte van cadez maar voeg een eigen naam toe “Architectuur-bureau”.
  • Laadt de sjabloon met Bestand – nieuw”

Extra tip

Wilt u ook een mooi icoontje? maak een vierkant plaatje in jpg met dezelfde bestandsnaam, zet die zelf via de verkenner in de map van sjablonen ….\arcalib\templates\model

Did you find this FAQ helpful?
1
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Zodra u een materiaal aanmaakt en een textuur gebruikt kunt u naar de texturen gaan en komt daar session, userlib, texturelib en holland tegen. De userlib is voor u! Maak per categorie een map aan en importeur uw texturen daar in. Met ctl+a kunt u bijvoorbeeld een hele collectie importeren. Zorg dat grote vlakken pixels hebben tussen 1000 en 3000 pixels. daarboven wordt wel zwaar en de vraag of u dat detail wel terugziet. Hou de regel aan: 1000 pixels per meter in werkelijkheid voor scherp resultaat. Gebruik jpg of png, geen tiff, dat is erg zwaar en maakt uw rendering onnodig traag.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Soms is het Unicorn render scherm niet hetzelfde als het arc+ draadmodel. Dit is één van de meest complexe taken van de samenwerking tussen beide programma’s. Helaas vraagt dat af- en toe wat bijwerking van uw kant zodat u doorkunt met uw werk. Wij helpen u daarom met de volgende methodes in volgorde van oplossen. Wat in elk geval niet? \qfile (bestand – repareren)

  1. Bent u al gestart met tekenen vóórdat het Unicorn scherm geladen was? dan heeft Unicorn nog niks kunnen ontvangen. Tik in \regen en dan enter. Wacht tot beeld opgebouwd wordt.
  2. Werkt u met de laatste versie? Check: https://www.cadez.nl/arcplusx10-update/ 
  3. Het kan zijn dat vormen die u tekent niet helemaal juist zijn gemodelleerd. Een tikkeltje teveel opgerekt wellicht, voor het oog correct, voor de database niet geldig. Of uw model komt uit een oudere versie waar de fout ook al zat, maar X10 laat geen foute geometrie toe. Dubbele vlakjes kan u vaak als u inzoomt zien, en zijn een duidelijk teken dat er iets niet klopt.
    Wat kan u doen? Controleer in de solid modus of het daar wel zichtbaar is. Zo niet dan moet u het gedeelte wat niet zichtbaar is opnieuw tekenen. Heeft u dan nog problemen ga door naar de volgende stap.
  4. Gaat het om kozijnen in muren? Verander èlk kozijn wat in een muur zit waar kozijnen zitten die wegvallen met afmeting wijzigen details. Zorg dat de rollaag 0mm is als u die niet gebruikt. Of 10mm en groter als u die wel gebruikt. Stap voor stap uitleg? Klik op de pdf hier rechts.
  5. U heeft iets verplaatst, gekopieerd of gespiegeld en de vorige situatie is ook nog zichtbaar?
    Tik in \regen. Of gebruik het icoon bij 3D beeld om het model opnieuw in te lezen. U dwingt hiermee dat de 3D geometrie van arc+ opnieuw wordt opgebouwd wordt in Unicorn Render. Vaak is dit de oplossing al en vraagt weinig tijd. Nog niet perfect? Volgende stap:
  6. Gebruik \batchfix. Selecteer alles en vergeet niet ook de onderste optie aan te zetten als het om 3D vormen gaat die u zelf gemodelleerd heeft. Bekijk de PDF voor alle stappen.
  7. Nog steeds geen goed resultaat? Selecteer alles van uw tekening met F9 en een gebied (dus niet ctrl-a!). Kopieer dat naar het klembord (Ctrl+c)
    Start een nieuwe tekening met de sjabloon die het beste bij uw project past. Plak met Ctrl+v.
    Sla dit bestand met dezelfde naam op als u qua rendering heel weinig werk opnieuw heeft. Sla het bestand met een andere naam op als u wel veel werk in het render had zitten.
    Sluit arc+ volledig. Start de verkenner. Verwijder de arcf van het nieuwe bestand. Hernoem de arcf van het oude bestand naar het nieuwe bestand.
  8.  Nog niet gelukt? Heeft u wel genoeg geheugen op uw systeem qua grafische kaart en/of intern geheugen? 2GB op een grafische kaart is echt te weinig, en ook 8GB komt u te kort mee. Onstaat het verdwijnen van vormen in groter worden modellen, dan zit daar hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. 3D groen, figuren en bomen kunt u alleen goed toepassen op een systeem met veel geheugen, zowel intern als op uw grafische kaart.
    Neem contact op om uw model te vergelijken op een systeem van ons.
Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Dit probleem kan optreden vooral als uw wand erg dun is, of als er veel kozijnen in één wand zitten. Zorg dat de rollaag van èlk kozijn of deur op ofwel 0mm staat, ofwel een waarde heeft, groter dan 10mm. U kunt dit instellen door de afmetingen van alle kozijnen/deuren aan te passen via de knop “details”.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Wanneer u dit nog met de aanzichten doet via het aanzichtenbeheer kan dit niet anders. Er is een veel fraaiere methode om gevels te maken en daar zijn nu de draairichtingen op afgestemd. Zie vooral de pdf over allles rondom draairichtingen.

Did you find this FAQ helpful?
0
0

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verwijder formulier1 Reactie

Load More