Unicorn Render plugin
- Zoek in apparaat beheer op wat je videokaart driver is (rechter muisknop op Windows start icoon -> Apparaat beheer -> Beeldschermadapter).
- Ga naar de NVIDIA website klik HIER
- Vul de juiste videokaart, Windows versie 10 of 11 maakt niet eens uit, en dan “search”
- Download de driver, komt in mapje downloads
- Installeer de driver vanuit die map met dubbel klik.
- Kies niet voor de optie met daarin vermeld “geforce experience” maar “Nvidia grafisch stuurprogramma”
- Instemmen en doorgaan
- Express
- Volgende
- Herstart het systeem
V-ray
- Zoek in apparaat beheer op wat je videokaart driver is (rechter muisknop op Windows start icoon -> Apparaat beheer -> Beeldschermadapter).
- Ga naar de NVIDIA website klik HIER
- Vul de juiste videokaart, Windows versie 10 of 11 maakt niet eens uit, en dan “search”
- Download de driver, komt in mapje downloads
- Installeer de driver vanuit die map met dubbel klik.
- Kies niet voor de optie met daarin vermeld “geforce experience” maar “Nvidia grafisch stuurprogramma”
- Instemmen en doorgaan
- Express
- Volgende
- Herstart het systeem
ARC+ gratis
Dat klopt. Helaas zult u hier aan moeten wennen of geduld moeten hebben tot mogelijk versie 11. Om de conversie IFC mogelijk te maken is het Unicorn programma gebruikt. Dit schijnt alleen mogelijk te zijn in de standaard interface en niet met de “dark UI” actief. Wij hebben space tech uiteraard gevraagd om met een alternatieve oplossing te komen.
LET OP HASP ondersteuning is helemaal gestopt. We raden u aan per direct over te stappen naar ARC+ EVO
Werk je toevallig met een 2e scherm en heb je dat niet meer aangesloten? En had je op dat 2e scherm nou net je bibliotheken venster staan? Dan zie je dat nu niet meer. Het lijkt of arc+ vastzit maar dat is dus niet zo, het scherm dat je niet kunt zien is de oorzaak. Of je mist wat knoppen in je dialoogvenster?
Er zijn 2 oplossingen
- Sluit het 2e scherm weer aan
- Als 1 niet kan omdat je dat scherm niet bij de hand hebt (omdat je op ander lokatie zit en/of alleen laptop bij je hebt etc.)
-sluit arc+ en alles sessies af
– start de windows verkenner
– ga naar de map C:\ARC+ X8/9/10/11 Edition NL\ARCUSER
– zoek het bestand “wsp.cfg”
– verwijder dit bestand
– start arc+ weer.
Je bibliotheek iconen staan nu wel klein, die kan je weer groter zetten.
DIt probleem kan ontstaan na een crash of door iets waardoor arc+ niet netjes is afgesloten. Of door een virus scanner anders dan windows defender. Het gevolg daarvan is dat uw configuratie bestand beschadigd is. Dit is vaak eenvoudig op te lossen met deze stappen.
- Sluit alle tekeningen en arc+.
- Start de windows verkenner
- Ga naar de arc+ map C:\ARC+ X? Edition NL
- Dan naar “resource”
- Selecteer de map “arcuser”
- Kopieer deze (ctrl + c)
- Ga terug naar de map C:\ARC+ X? Edition NL
- Plak nu de arcuser map en overschrijf deze
- Draai de update van cadez interface zodat de vertrouwde menu’s weer verschijnen.
- Teken een muur
- Kies een opening, maar voor u op OK klikt, kies de presentatie
- klik op “detail”
- kies 1:100
- plaats de opening
- het probleem moet nu verholpen zijn.
- zo niet? u gaat niet ontkomen aan een complete herinstallatie.
Soms is het Unicorn render scherm niet hetzelfde als het arc+ draadmodel. Dit is één van de meest complexe taken van de samenwerking tussen beide programma’s. Helaas vraagt dat af- en toe wat bijwerking van uw kant zodat u doorkunt met uw werk. Wij helpen u daarom met de volgende methodes in volgorde van oplossen. Wat in elk geval niet? \qfile (bestand – repareren)
- Bent u al gestart met tekenen vóórdat het Unicorn scherm geladen was? dan heeft Unicorn nog niks kunnen ontvangen. Tik in \regen en dan enter. Wacht tot beeld opgebouwd wordt.
- Het kan zijn dat vormen die u tekent niet helemaal juist zijn gemodelleerd. Een tikkeltje teveel opgerekt wellicht, voor het oog correct, voor de database niet geldig. Of uw model komt uit een oudere versie waar de fout ook al zat, maar X10 laat geen foute geometrie toe. Dubbele vlakjes kan u vaak als u inzoomt zien, en zijn een duidelijk teken dat er iets niet klopt.
Wat kan u doen? Controleer in de solid modus of het daar wel zichtbaar is. Zo niet dan moet u het gedeelte wat niet zichtbaar is opnieuw tekenen. Heeft u dan nog problemen ga door naar de volgende stap. Gaat het om kozijnen in muren? Verander èlk kozijn wat in een muur zit waar kozijnen zitten die wegvallen met afmeting wijzigen details. Zorg dat de rollaag 0mm is als u die niet gebruikt. Of 10mm en groter als u die wel gebruikt. Stap voor stap uitleg? Klik op de pdf hier rechts.
- U heeft iets verplaatst, gekopieerd of gespiegeld en de vorige situatie is ook nog zichtbaar?
Tik in \regen. Of gebruik het icoon bij 3D beeld om het model opnieuw in te lezen. U dwingt hiermee dat de 3D geometrie van arc+ opnieuw wordt opgebouwd wordt in Unicorn Render. Vaak is dit de oplossing al en vraagt weinig tijd. Nog niet perfect? Volgende stap: Gebruik \batchfix. Selecteer alles en vergeet niet ook de onderste optie aan te zetten als het om 3D vormen gaat die u zelf gemodelleerd heeft. Bekijk de PDF voor alle stappen.
- Nog steeds geen goed resultaat? Selecteer alles van uw tekening met F9 en een gebied (dus niet ctrl-a!). Kopieer dat naar het klembord (Ctrl+c)
Start een nieuwe tekening met de sjabloon die het beste bij uw project past. Plak met Ctrl+v.
Sla dit bestand met dezelfde naam op als u qua rendering heel weinig werk opnieuw heeft. Sla het bestand met een andere naam op als u wel veel werk in het render had zitten.
Sluit arc+ volledig. Start de verkenner. Verwijder de arcf van het nieuwe bestand. Hernoem de arcf van het oude bestand naar het nieuwe bestand. - Nog niet gelukt? Heeft u wel genoeg geheugen op uw systeem qua grafische kaart en/of intern geheugen? 2GB op een grafische kaart is echt te weinig, en ook 8GB komt u te kort mee. Onstaat het verdwijnen van vormen in groter worden modellen, dan zit daar hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. 3D groen, figuren en bomen kunt u alleen goed toepassen op een systeem met veel geheugen, zowel intern als op uw grafische kaart.
Neem contact op om uw model te vergelijken op een systeem van ons.
Zorg dat u versie 617 of hoger is. Zo niet moet u de nieuwste versie downloaden en installeren via https://www.cadez.nl/arcplusx10-update/
Een model bestaat vaak uit bouwlagen of geplaatste objecten en problemen zijn eerst in de onderdelen te verwachten en wat minder snel in het totaal.
Als het uw doel is samen te werken in de bouw, zorg dat het alléén bouwkundige informatie bevat en vermijd “poppetjes, bomen, auto’s” dus alle opsmuk weglaten.
Een render model dus direct naar IFC zetten is geen goed idee. Het model waar u ook gevels en doorsnedes mee maakt, vaak wel.
Zorg dat u een IFC viewer installeert, daar zijn er vele van en vaak gratis, anders ziet u niet wat u verstuurt.
- Open de bouwlaag of object die als geplaatst object in het totaal zit.
- Zorg dat er geen lagen verborgen zijn of zaken verborgen zijn. Ctrl+ k wellicht even doen.
- Selecteer met F9 en gebied alles wat zichtbaar is met gebied (2 punten rechthoek)
- Kopieer naar het Windows klembord met CTRL + C of het icoon daarvoor.
- Start een nieuwe tekening, en op de vraag om de huidige op te slaan kiest u “nee”.
- Kies de best passende sjabloon “bouwlaag” waarschijnlijk als het dat ook is
- Plak met CTRL + V of het icoon
- F9 voor een lege selectie.
- Sla op vanuit het menu met “Opslaan met bestands reparatie” en overschrijf de bouwlaag of object wat u had geopend.
- Herhaal dit voor alle bouwlagen of objecten totdat alles gerepareerd is
- Open dan het totaal en sla opnieuw op als IFC, nu moet het werkenAls bovenstaande nog steeds tot een crash lijdt……..
- herhaalt u de methode ook voor het totaal model en dan met de sjabloon “architectuur”.
- Sla echter model met een andere naam op bijvoorbeeld met -BIM erachter.
- Sla dan als IFC op. Dit is om te voorkomen dat u render instellingen opnieuw moet maken want die raakt u met kopieer/plak methode
- Lukt zelfs dit toch nog niet?
Stuur uw model als archief via www.wetransfer.com naar helpdesk@cadez.nl. Weet u niet hoe een bestand naar de helpdesk stuurt? klik HIER
ARC+ maakt gebruik van het gratis programmaatje “cutepdf”. De setup hiervan wordt meegeïnstalleerd met arc+ installaties. De setup van cutepdf is echter nieuwer en aangepast op de nieuwste windows versie. Mogelijk is dus door een update van windows, of door een herinstallatie van arc+ uw pdf niet meer werkend. Installeer daarom de nieuwste versie van “cutepdf” via de website van cutepdf en herstart uw systeem daarna.
ARX+ X11
Dit komt omdat je opstart met een “setversion” dat is het versiebeheer van te oude versies.
- Gebruik het opstart icoon waar je niet de groene pijl inzit en beheer daar je verschillende versies mee. De melding zal dan verdwijnen èn het gaat ook weer snel (want de melding hield starten een beetje tegen)
- Verwijder de oude opstarticonen.
- Heb je de melding nog steeds?
Zorg dan dat setversion als administrator wordt ingesteld.
Dit kan via de eigenschappen van beveiliging en dan instellen “als administrator”
Je kunt ook opstarten met rechter muisknop op de snelkoppeling en dan kiezen “als administrator”
PS het probleem dat het niet op adminstrator staat, is gekomen omdat je de installatie niet als administrator hebt gedaan.
Wat dus ook een oplossing kan zijn is opnieuw installeren, maar dan “als administrator”, via de rechter muisknop staat die optie er in windows bij.
ARC+ EVO
Natuurlijk!
Wanneer u in X11 of ouder in de systeem map een eigen structuur gemaakt heeft bijvoorbeeld c:\arc+ x edition\arcalib\_bureau dan kopieert u de map _bureau over naar de arcalib van X10.
Dus naar C:\ARC+ EVO NL\ARCALIB. Automatisch zullen alle tekeningen dan goed werken omdat ze de zelfde bestanden in dezelfde map vinden.
Wat u vooral NIET moet doen is:
De hele map arcalib van een ouder versie kopiëren. Alle correcties van X10, ook het opschonen en alle vernieuwingen, dit is maanden werk geweest, doet u hier mee teniet.
Maak nooit bibliotheken BUITEN arcalib.
U krijgt dan namelijk de volgende nadelen
- alles wat u in de nieuwe versie maakt, X?? nu, wordt automatisch omgezet naar EVO formaat, hierna kan u dat niet meer in oude versies openen
- wanneer u een bestand wilt versturen, neemt de daarvoor bedoelde functie alles vanuit uw projectmap en arcalib. NIETS daarbuiten. Dat betekent dat bedrijven waar u mee samenwerkt, en ook onze helpdesk dus, uw bestanden niet compleet ontvangt.
- wanneer u een keer de mapnaam of schijfnaam verandert, zullen alle bestanden die buiten de arcalib staan, niet meer herkend worden, u beschadigd dan uw archief.
Dit komt omdat je opstart met een “setversion” dat is het versiebeheer van te oude versies.
- Gebruik het opstart icoon waar je niet de groene pijl inzit en beheer daar je verschillende versies mee. De melding zal dan verdwijnen èn het gaat ook weer snel (want de melding hield starten een beetje tegen)
- Verwijder de oude opstarticonen.
- Heb je de melding nog steeds?
Zorg dan dat setversion als administrator wordt ingesteld.
Dit kan via de eigenschappen van beveiliging en dan instellen “als administrator”
Je kunt ook opstarten met rechter muisknop op de snelkoppeling en dan kiezen “als administrator”
PS het probleem dat het niet op adminstrator staat, is gekomen omdat je de installatie niet als administrator hebt gedaan.
Wat dus ook een oplossing kan zijn is opnieuw installeren, maar dan “als administrator”, via de rechter muisknop staat die optie er in windows bij.
Unicorn Render
- Zoek in apparaat beheer op wat je videokaart driver is (rechter muisknop op Windows start icoon -> Apparaat beheer -> Beeldschermadapter).
- Ga naar de NVIDIA website klik HIER
- Vul de juiste videokaart, Windows versie 10 of 11 maakt niet eens uit, en dan “search”
- Download de driver, komt in mapje downloads
- Installeer de driver vanuit die map met dubbel klik.
- Kies niet voor de optie met daarin vermeld “geforce experience” maar “Nvidia grafisch stuurprogramma”
- Instemmen en doorgaan
- Express
- Volgende
- Herstart het systeem
Hardware
- Zoek in apparaat beheer op wat je videokaart driver is (rechter muisknop op Windows start icoon -> Apparaat beheer -> Beeldschermadapter).
- Ga naar de NVIDIA website klik HIER
- Vul de juiste videokaart, Windows versie 10 of 11 maakt niet eens uit, en dan “search”
- Download de driver, komt in mapje downloads
- Installeer de driver vanuit die map met dubbel klik.
- Kies niet voor de optie met daarin vermeld “geforce experience” maar “Nvidia grafisch stuurprogramma”
- Instemmen en doorgaan
- Express
- Volgende
- Herstart het systeem