Unicorn render (sinds 2016) is een high-end renderprogramma en uniek door de directe realistische weergave en snelle werkwijze. Alles wat u wijzigt ziet u zeer snel in een realtime preview venster. Dit kan zowel naast als in het sketchup scherm. Unicorn rendering is “physical rendering”. Het maakt topkwaliteit rendering voor iedereen toegankelijk. Bijzonder en nieuw is dat Unicorn de kracht van zowel de processor (intel) als de NVIDIA video kaart(en) tegelijk benut. Unicorn Render is zeer visueel qua interface doordat u in een direct voorbeeld werkt en talloze kant-en-klare materialen daarin sleept. Daglicht werkt natuurgetrouw volgens de lokatie op de aarde, datum en tijd. U kunt standaard IES-lichtbronnen toepassen evenals lichtgevende lijnen, vlakken of bollen. Veel handiger, krachtiger en uniek aan Unicorn Render is echter dat u van elke vorm een lichtbron kunt maken. Denk aan neonbuizen, LED, TL-licht en rijen van spots die met lichtmateriaal razendsnel te maken zijn. Op de kelvin waarde nauwkeurig.
Vergelijking met andere plugin “Enscape”
Een vraag die we vaak krijgen. Wat is er beter aan Unicorn Render ten op zichte van bijvoorbeeld Enscape. Dat is wat ons betreft in één oogopslag te zien: de eind kwaliteit van zowel materiaal als licht is nog realistischer met Unicorn Render. Waar Enscape stopt begint Unicorn. Unicorn Render is “physical rendering” Enscape is “game rendering”. Uiteraard kost meer kwaliteit meer rekentijd en Unicorn doet er dan ook iets langer over dan Enscape is. Het instellen van daglicht en kunstlicht is in vergelijking met alle plugins het meest natuurlijk en juist daardoor minder werk. Het grote voordeel van Unicorn ten op zichte van Enscape is de enorme collectie materialen die je met een simpele materiaal injectie naald toekent. Dat resulteert erin dat bewerken van je Sketchup model naar rendering daar het snelste mee gaat. Licht is zowel als kunstlicht maar vooral ook met lichtgevend materiaal met Kelvin in te stellen. Is je doel meer animatie en VR, dan gaat Enscape daar diverse voordelen bieden, omdat dan de rekentijd een serieuze rol gaat spelen. Dit wil niet zeggen dat je geen animaties kunt maken met Unicorn, ook die worden in een hogere kwaltieit. Maar dan moet je daar langer op wachten en liefst ook een snellere videokaart voor hebben. Denk dus goed na over wat jouw situatie is en welke oplossing daar op aansluit.
Kan je ook rondkijken in een 3D? VR 360? jazeker! Beweeg met de muis in de foto.
SketchUp make 2017 of SketchUp Pro 2018 en hoger liefst 2023.1
I5/i7/i9. De kloksnelheid turbo is meest bepalende, niet het aantal cores.
NVIDIA grafische kaart, bij voorkeur Geforce RTX 40 series (30 en 20 werken ook)
GTX 10 wordt ook nog ondersteund maar dan is uw systeem wel oud, tijd voor iets nieuws!
Quadro wordt niet ondersteund met denoising. Is ook nog eens minder snel voor hogere prijs dus geen goeie match. Quadro is niet voor gaming maar voor mechanical software.
Het aantal cuda cores op de kaart is bepalend. Advies van de ontwikkelaar is 1500+ om lekker te werken zoals u in de videos ziet.
Het videogeheugen op de videokaart bepaalt hoeveel detail uw model mag hebben. Zorg bij interieur met accesoires voor minstens 6GB, liever 8 of meer nog.
8GB intern RAM geheugen minimaal, liever 16 of 32 GB bij grote modellen met veel details.
Maak vooraf een account aan of na installatie
Werkt je al met unicorn met een licentie of eerdere trial ? Je kunt de plugin installeren en werkt direct met dezelfde login gegevens.
Indien je browser deze bestanden blokkeert probeer het met een andere browser en geef in elk geval wel toegang. Je kunt ook de link kopiëren en openen in een nieuw venster. Om dat de bestanden groot zijn worden ze als onveilig mogelijk aangemerkt maar dit is onterecht.
De plugin dialoogvensters hebben in de Windows lint een Unicorn icoon.
Realtime preview in SketchUp werkvenster is als gevolg van SketchUp 2023 interne technology niet meer mogelijk. Deze schakelaar is daarom komen te vervallen.
De knop om een export te maken naar Unicorn Standalone is uiteindelijk niet doorontwikkeld en ook komen te vervallen.
2 knopjes minder dus, dat is weer makkelijker, de rest is helemaal hetzelfde qua bediening.
SketchUp materiaal vervangen door Unicorn materiaal maakt een materiaal aaan terug in SketchUp om toch iets te laten zien. Soms is dit niet wat je verwacht. Er zit nu een extra knop bij materiaal “Gen SKP texture” die het dan alsnog aanmaakt.
De introductiegids is aangepast op de nieuwe werkbalk.
Als je hem wilt lezen/printen klik voor de PDF
NIEUW sinds 23-02-2022. Versie 4.0.1.3
Verbeterd start/stop gedrag.
Standaard staat voortaan de plugin uit. Of u nu via de verkenner opent, via template of “file open”. Dit is veranderd opdat u niet hoeft te wachten op het laden van het model als u niet wilt renderen. En dat is immers vaker wel dan niet toch> Om te werken start u dus bewust met de start/stop knop de plugin.
Bij materialen kunt u automatisch een “normal map” aanmaken voor 3D ruimtelijk effect van materiaal. Zo gaan voegen, houtstrucuren, leer of wat ook maar niet glad is, veel realistischer worden. Zonder dat u PBR texturen nodig heeft (dat kan wel maar is veel meer werk
Materiaal vervangen werkt nu ook op materiaal wat op een groep is toegekend, voorheen werkte het alleen op alles wat op vlakken was toegekend.
Verbeterde stabiliteit
Update V3 naar V4
V4 werkt samen met alle sketchup versies 2022 en lager tot aan 2017
V4 ondersteunt RTX 30 serie van Nvidia. U moet ook de laatste nividia driver sowieso downloaden, die wordt ook steeds beter. Voor nieuwe systemen kunnen wij alleen nog RTX 30 serie leveren. De 20 serie is niet meer leverbaar. Wel nog voor laptops. Maar zoek je een nieuw systeem? Ga absoluut voor de 30 serie. Is een stuk sneller (30-40%)
V4 laadt ca. 4 keer sneller het voorbeeld scherm. Men is afgestapt van alle vlakken dubbel te laden om het euvel dat sketchup heeft “reverse faces” op te lossen. Dit betekent wel dat u zelf beter moet gaan tekenen en zorgen dat vlakken altijd naar buiten wijzen. U kunt dit regelen door in de monochroom modus te controleren of vlakken wit zijn en niet blauw. En die vlakken met “revers face”” de goeie kant op laten wijzen. Opnieuw een materiaal toekennen is dan vaak ook nodig. Zie het als een printblaadje met doffe en een print kant. De print kant moet altijd gebruikt worden voor het materiaal. Het is de winst in laadtijd wat ons betreft zeker waard, ook tijdens wijzigen is het hierdoor sneller geworden.
V4 ondersteund 2 punts perspectief
Gratis voor jaar abonnement houders
Betaalde update voor vaste licenties houders V3
Updates ontvangt u automatisch binnen het versie nummer
Een setup zal verschijnen
Sla uw werk op en sluit sketchup
zet de real time beveiliging liefst uit van uw virus scanner of eventuele blokkades te voorkomen.
Met name nieuwe software zien virus scanners maar al te graag, maar onterecht, als een virus, vandaar
Voer de updater uit
Eigen materialen worden niet overschreven maar gewoon behouden
Je kunt Unicorn Render zelf leren. We raden je aan niet zomaar wat te gaan doen, maar in plaats daarvan de PDF uit te printen en die stap voor stap te volgen. Bekijk ook de videolessen. Je zult er veel aan hebben. In de loop van tijd zullen er steeds meer komen. Wanneer uit praktijk blijft dat je toch les nodig of vragen, neem dan contact op met support. Dat kan per uur. Dat kan op basis van een bestand wat je stuurt en wij sturen je dan de stappen die we deden om het beter te maken. De knop daarvoor treft u hieronder.
Deze vraag krijgen we erg vaak: Je programma moet al geschikt zijn voor Windows 10 en daar op werken. En dan kan je stellen: Alles wat op windows 10 werkt, werkt ook op Windows 11. Totdat iemand ons laat weten welk programma dan niet. Maar we zouden echt niet weten wat.
Maar; Als je een Windows systeem (workstation) hebt moet je je afvragen wat het je oplevert om te updaten.
Want waar kan je tegen aan lopen en je als snel een halve dag werk kosten?
bijna altijd zul je de TPM in de bios moeten omzetten naar type 2.
vaak zal de update alsnog niet gaan en is het snelste dan een complete installatie Windows 11 te doen. Met media creation tool maak je dan een USB en start je vanaf daar je PC.
Al je programma’s zullen dus ook opnieuw moeten.
Maak ook vooral een backup van al je bestanden voor je uberhaupt hier aan begint.
Beste is laten doen als je hier geen ervaring mee hebt. Je kan er bij ons voor langskomen.
SketchUp zelf heeft maar heel beperkt materialen met foto texturen.
Je kunt erg veel vinden internet. De beste zoekterm is “seamless textures”, Seamless staat voor naadloos in elkaar overgaan, dus dan zie je niet het ongewenste repeitie effect.
Unicorn V4.1 staat nu op je systeem voor 2021/2022 en was nog niet compatible en daarom moet je een fix draaien om dit conflict te herstellen. Het gevolg is namelijk dat SketchUp 2023 niet doorstart.
Wat moet je doen?
Je download deze FIX: skp2023V4fix
Pak het bestandje ergens uit, mag gewoon in de map downloads
Dubbelklik dan op “skp2023V4fix”
“meer informatie”
“toch uitvoeren”.
De map 2023 zal opgeschoond worden zonder Unicorn Plugin.
En nu zal Sketchup 2023 gewoon weer starten.
Nu moet je wel de Unicorn plugin opnieuw installeren, want die is immers voor 2023 verwijderd.
Ga daarvoor naar HIER
TIP 1 Ongebruikte objecten opschonen met “purge unused”.
Regelmatig download u elementen die u wellicht niet meer gebruikt. Toch zitten ze dan in uw bestand. U kunt dit handig opschonen met deze stappen:
Ga naar Windows – model info
Kies “Statistics”
Kies “Purge unused”. Hiermee wordt alles wat niet meer in gebruik is opgeschoond
Kies dan nog “Fix problems” om eventuele problemen in de geometrie te verhelpen
Sla het model op met overschrijven.
Vergelijk het skb bestand (de backup) en je zult een flinke reductie in Mb zien.
TIP 2 Vermijd zware grafische instellingen in scenes
Zet schaduw af waar dat niet persé nodig is. Zelfs met de snelste computer duurt het opbouwen van schaduw vaak enkele seconden bij elke navigatie.
Gebruik de sketchy stijlen alléén in layout voor de finale presentatie. Of maak scenes die puur voor presentaties zijn en een paar om te navigeren/modelleren.
Zet in uw scenes waarmee u modelleert stijlen alle extraatjes uit en u zult zien dat u als boter door uw model kunt navigeren
Wanneer u een stijl gebruikt en in het stijlbeheer kiest voor “apply to all scenes” kunt u snel wisselen van stijl.
Gebruik lagen om zaken die u niet nodig heeft in een scene uit te zetten. Let op het model wordt hier niet kleiner van, allen per scene is er dan wat minder te laden op scherm.
Schoon sowieso uw tekening op en laat onnodige varianten en probeersels niet in een hoofdtekening staan. Maak dan liever een kopie met reserve onderdelen
TIP 3 Verklein texturen (materialen in sketchup bevatten deze)
Download u van alles van online bibliotheken? de kans is groot dat het niet door professionals is gemaakt. En die letten dus nergens op. Zo krijgt u ook zeer grote texturen binnen die geen enkel nut hebben en uw systeem onnodig vertragen.
Zoek op extension warehouse naar de plugin “material resizer” Houdt als maximum voor kleine objecten 500 pixels, gemiddeld 1000 pixels en alléén voor grote vlakken zoals een tegelvloer, parket, grote houten vlakken (tafels/keukenbladen) 2000 maximaal. Daarboven is totaal zinloos. Een handige “render” vuistregel is 1000 pixels per 1000mm in werkelijkheid voor goeie (render) materialen. Of 1mm = 1 pixel.
2 voorbeelden: Een houten laminaat vloer is 2m in werkelijkheid? dan mag het 2000 pixels zijn. Een blad in een plant is 200mm in werkelijkheid. Meer dan 200pixels is al zinloos te veel en de max.
TIP 4 Verklein zware elementen met musthave plugin SKIMP. Klik voor meer info HIER
Gebruikt u meubels, autos, planten en allerlei zaken die véél sketchup vlakjes bevatten (uiteindelijk bestaat alles uit driehoekjes)?
Bestel skimp, een echte must have plugin. Deze kan tussen de 10 en 90% modellen verkleinen. Er komen dan minder driehoekjes. Minder driehoeken is sneller voor alles.
TIP 5 Vermijd zware componenten
Tijdens het zoeken op warehouse kunt u kijken naar de eigenschappen van bestanden met filters.
Gebruik voor elementen die ver buiten beeld staan zoals bomen in een achtergrond zogenaamde billboard in plaats van zware 3D bomen.
Houdt als grens 10MB voor bestandsgrootte. Op zich zegt die niet alles. het aantal polygonen zegt nog veel meer. Vaak kan je zoeken op “low poly”. Het is natuurlijk wel zo dat die lager polygonen vaak ook minder fraaie modellen zijn. Zoek dus de balans tussen elementen die mooi in de voorgrond moeten zijn en wat minder belangrijk is.
TIP 6 Maak overal componenten van. Orden ze in een opgeschoonde bibliotheek
We weten dat creatievelingen niet vooraan in de rij staan als het gaat om organisatie en “opgeruimd” werken. Het werk gaat altijd maar door en het gisteren moest het al af.Een wildgroei van elementen, namen, bestanden en mappen is dus snel het geval in ook uw werk.
Wen u aan metéén componenten te maken van alles wat meer dan 1 keer voorkomt in een tekening. Even rechter muisknop en naampje geven is seconden werk.
Pas de tips van hierboven toe zodat uw componenten zo licht mogelijk zijn
Plan een middagje per maand in om uw modellen eens na te lopen. U herhaalt zichzelf ongetwijfeld en zoekt soms datzelfde elemeten weer opnieuw. Maak uw eigen bibliotheek van uw verkleinde en opgeschoonde modellen. Zo bouwt u de komende jaren een compactere snelle bibliotheek op. Die paar uurtjes opschonen per maand gaan uw jaren gemak opleveren voor uzelf.
TIP 7 Bekijk de videolessen van Benelux distributeur Sketchup design8 |
Als je de plugin V4 niet ziet in je nieuwe versie installeer hem dan opnieuw: KLIK HIER
De Unicorn Render plugin V4 is geschikt voor 2021, 2022
2023 binnenkort pas.
Werk je nog met V3?
V3 werkt alleen met oude sketchup versies 2021 en ouder. V3 is sowieso een stuk langzamer met laden van modellen. Wij raden dus ten zeerste aan, als je nog op V3 zit om te updaten naar V4
Klik HIER
Het kan ook misgegaan zijn als iemand installatiebeperkingen bij u heeft ingesteld. Of u heeft de update melding/installatie weg geklikt?
Deze vraag kan je voor elk render programma stellen! en ook overal hetzelfde oplossen. De meesten mensen maken deze fout: ze gaan de RGB kleuren opzoeken en die in het render programma instellen. Waarom gaat dit fout? Veel render software heeft een zogenaamde gamma correctie, waardoor dat niet 1 op 1 werkt en je verschillen krijgt, vaak worden donkere tinten te licht bijvoorbeeld. Vergeet deze manier dus! Hoe wel?
De RAL kleur moet een textuur zijn, een foto dus eigenlijk.
Voor alle programma’s geldt als voorbereiding:
Download via google afbeeldingen en zoekopdracht “ral xxxx” je gewenste kleur. Als voorbeeld “ral 6022”.
De foto moet compleet egaal zijn zonder tekst. Die kan je altijd wel ergens vinden.
Sla deze op in je afbeeldingen map, eventueel in een submapje “RAL”
Een voorbeeld hoe je dat in Unicorn Render toekent.
Ga naar de materiaal tab
Ga naar de CADez materialen
Kijk bij de eerst categorie “algemeen” en je vindt daar het verfmateriaal “ral”
Sleep dat op wat je qua verfkleur kloppend wilt maken
Er staat dan een plaatje op met alle ral kleuren en dat ziet er raar uit maar valt wel lekker op
Hernoem het materiaal naar de ral die je wilt “ral 6022”
Zet nu de materiaal parameters open, linksboven de rode balk waar je “mat” ziet staan
Bij afbeelding klik je op de puntjes om de foto te wijzigen.
Importeer je ral plaatje in je user map, zodat je dit de volgende keer niet weer hoeft te doen. Zo kan je een hele map ral kleuren importeren uiteraard
Helemaal onderin het materiaal zit een afwerkingslaag waar je de glans kunt regelen. Zo varieer je van mat naar hoogglans met de totale sterkte en de ruwheid.
Voor het onderwijs is Unicorn Render helemaal gratis. Zowel de sketchup licentie als plugin, maar ook de stand alone versie. Dit zijn de verschillen met de zakelijke commerciële versie:
resolutie 2K = 1920×1080 voor studenten.
resolutie 4k = 3840×2160 voor docenten
Bestanden zijn niet uitwisselbaar met commerciële versie.
mag niet gebruikt worden in bedrijven, dus ook niet voor stages.
Uw stagebedrijf schaft dan zelf de plugin aan.
Voor SketchUp kan je natuurlijk enorm veel uit 3D warehouse downloaden. Maar niet altijd is de kwaliteit goed, zijn modellen niet op schaal, of komen ze onhandig binnen bij plaatsen.
Er zijn ook betaalde biblotheken waarvan we er 2 onder de aandacht willen brengen
CADez lights is een collectie van ruim 200 armaturen voor plafonds, staand, wand etc.
Maar ook gloeilampen, led strips of vuur zoals in haarden en kaarsen. Dit bespaart je veel tijd omdat ze veel minder hoeft in te stellen.
Podium browser is een enorme collectie die is gemaakt voor een andere render plugin die niet zo snel en mooi als unicorn rendert. De bibliotheek is echter zeer uitgebreid en ook geschikt om met sketchup en unicorn in te zetten. Materialen zijn namelijk al wel benoemd en snel om te zetten naar unicorn stijl. Voor wat het kost levert het enorm veel op.
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.